Maastricht magazine >
lifestyleinterieur

Kringloopkoopjes augustus en september 2022

Artikel begint onder de advertentie

Mede door de vakantie en mijn studie heb ik weer twee maanden aan kringloop koopjes samengevoegd. Het waren toch wel wat meer aankopen dan ik vooraf had bedacht maar we kochten op de camping in Spanje een oude caravan, die ik komend voorjaar helemaal op ga knappen en, ik zou ik niet zijn als ik hem niet helemaal in stijl zou aankleden.

Noppes – Grootebroek

Natuurlijk bezochten we weer een aantal keren de plaatselijke kringloop. Je moet het daar echt treffen, want vaak staat er week na week dezelfde spullen. Maar wat vroeger op een doordeweekse dag is het nog wel eens mogelijk om wel hele leuke spullen te halen.

Bij ons eerste bezoekje na de vakantie kwamen we met bovenstaande thuis. Het glazen hoofd was €4,95 (die zag ik in andere kringlopen voor €14,95 en zelfs €29,95 staan!), Die staat met een pet op in de kamer van onze oudste zoon. De mini frituurmandjes vond ik leuk om halve pita broodjes in te serveren met een schaaltje tzatziki als ik tapas maak. Deze waren €0,50 per stuk. De potjes zijn bedoeld voor cocktailprikkers op dezelfde tapasplank en waren €0,10 en €0,30. De ketting was €1,75 en kocht ik alleen voor de schelpen die er aan hingen. De ketting knipte ik stuk en alleen de mooie kralen heb ik bewaard. Tot slot kocht ik het metalen blad voor € 0,80 en de vogelpoot kandelaar voor €1,00.

Dit setje maakte ik goud en samen met de schelpen hanger heb ik die apart gezet voor in de caravan.

Bij ons volgende bezoek kocht ik een wandlampje voor de caravan voor €2,50. De bloempot en schaal waren €1,00 en €0,80, de beker €0,60 en de plank €1,50.

De schaal plakte ik weer op de bloempot. Mijn eerdere creaties met verf en bakpoeder konden niet heel goed tegen regen, dus bewerkte ik deze met muurverf gemengd met muurvuller. Inmiddels ook getest en deze kan wel tegen regen.

De lamp kreeg een zachte naturel kleur.

Tijdens koopavond vond ik deze poortwachter in een donkerhoekje. Hij koste wel €20,00, maar ik wilde al heel lang graag een betonnen poortwachter in de voortuin dus nam ik hem mee. De schaal was €2,00, de douchegordijn ringen waren €0,20 en zijn bedoeld om aan de stang van de voortent te hangen met wat decoratie. De storm asbak was €1,20.

Ik zei het al, ik wilde graag een betonnen poortwachter in de voortuin. Die ik kocht was niet bepaald betonlook, dus met wat verf gaf ik hem een nieuwe look. Voor dit jaar is hij in elk geval grijs. Ik heb hem met restjes muurverf geverfd, dus vermoedelijk moet het volgend jaar even opnieuw, maar het kost bijna geen moeite/tijd/geld, dus who cares? Ik in elk geval niet.

En daar staat hij dan in de voortuin! Ik ben er echt super blij mee.

Noppes – Purmerend

Het was al even geleden dat we bij Noppes Purmerend waren, dus besloten we weer eens die kant op te rijden.

Op zich was het achteraf niet echt de moeite van het reizen waard, maar zoals gebruikelijk gingen we niet met lege handen naar huis. Het kussen was €1,50 en is voor de caravan. Net als het windlichtje (€2,50, best behoorlijk aan de prijs voor de staat van de verf). Ook het glas in de wit metalen lijst (€1,75) is voor de caravan. Met een glaskrabber kan je eenvoudig de bestaande tekst/afbeelding verwijderen en met glasverf of met stickers ga ik hem personaliseren.
De mok was wel een leuk koopje voor maar €0,60 en ga ik gewoon gebruiken als plantenpot.

Van verweerd roze (op sommige plekken bijna gelig zelfs) naar verouderd goud. Ik haalde de raampjes eruit, spoot hem goud met spuitverf van Action en gaf hem na het drogen wat vegen met zwarte krijtwax.

Hier stond het windlicht nog even op de bar in de tuin, maar voor het echt herfstig werd heb ik hem ook op geruimd om volgend jaar mee te nemen naar de caravan.

Noppes – Volendam

Noppes Volendam is prima te combineren met een bezoekje aan Noppes Purmerend qua ligging.

Tijdens het grootste gedeelte van onze ronde hier was ik voor het eerst bang om met met lege handen thuis te komen. Leuke dingen waren behoorlijk prijzig en de rest was de moeite niet waard. Het kommetje voor op mijn tapasplank was eigenlijk het enige wat ik op 3/4 ronde van de winkel in mijn mandje had. Als het daarbij was gebleven had ik hem voor die €0,50 cent weer terug gezet. Gelukkig liep ik toch nog deze gouden vitrine box voor €3,50 tegen het lijf en voor €0,60 nog een bamboe bloempotje.

Ik heb hem gevuld met schelpen en wat kleine steentjes en seaglass welke we tijdens de vakantie op het strand hebben gevonden.

Broekerhaven vrijmarkt

Dag na ons bezoek aan Purmerend en Volendam was het rommelmarkt in de Broekerhaven (Bovenkarspel). Dit is de eerste zaterdag van september tussen 7 en 15 uur. Er was eigenlijk relatief weinig aandacht aan de bekendmaking van deze markt besteed, waardoor er lege plekken waren en het niet top druk was. Wij waren zelf pas rond 11 uur op de markt en hebben toch nog wat leuke koopjes gevonden.

Ik val in herhaling, maar ook dit kussen is voor de caravan. Hij was nog helemaal nieuw en mocht mee voor €1,50. Het houten sculptuur was €2,50 en we kochten een Soda Stream om eens te testen, voor €7,50.

Noppes – Zwaag

In twee maanden mag zeker mijn favoriet niet ontbreken, Noppes Zwaag!

Een Ikea mand voor €2,00, theepot voor €2,00, twee vaasjes voor €0,80 per stuk en een theelichthouder in de vorm van een hamsa voor €0,60.

Rataplan – Zwaag

Omdat we in Zwaag waren besloten we ook nog een blik te werpen bij Rataplan. Ik kocht een mand voor €1,50 en een schelp voor €0,50, en dat was het wel. Om je een idee te geven van de prijzen… Dit was de kringloop waar het glazen hoofd voor €29,95 te koop stond.

De Groene Sluis – Lelystad

Op de verjaardag van mijn wederhelft waren we onverwachts beide vrij dus konden we gewoon op een dinsdagmiddag op pad. Om toch weer voor de visite thuis te zijn besloten we een rondje kringlopen in Lelystad te doen. Om te beginnen bezochten we de Groene Sluis.

Weer een mooie naturel schaal/mand. Misschien voor aan de muur, misschien wordt het een lamp en misschien blijft het gewoon een mand. Voor €2,00 nam ik hem graag mee. De plantenpot was €1,00 en ga ik denk ik een hangpot van maken met macramé.

Rataplan – Lelystad

Gelukkig was er ook nog genoeg tijd voor een rondje door Rataplan.

Een elpee van Blondie konden we niet achterlaten, net als de Scandinavische theelichthouder voor €0,75 en nog een hangraampje voor dezelfde prijs.

Dora’s Markt – Westwoud

In Westwoud is (vrijwel) ieder weekend tussen 11 en 16 uur de kringloopwinkel Dora’s Markt geopend. Het is echt niet groot, maar wel leuk om eens een bezoekje te brengen als je hier in de buurt bent. Er is veel brocante te vinden, maar ook industriële en Scandinavische items. Het is echt even lekker neuzen want het staat propvol en de prijzen zijn net zo vriendelijk als Dora. Je vindt Dora’s Markt aan de Dr. Nuijenstraat 47 in Westwoud.

De reden van mijn bezoek was deze opengewerkte hoed die ik op een plaatselijke Facebook verkoophoek zag voor €2,50. Volgens mij gaat dat een hele leuke hanglamp worden. Daarnaast nam ik ook een peach bloempot mee voor €2,25 en ook voor €2,25 een Amstel bierpul, de 3e van onze verzameling. De panterkop was €4,50 en moet nog een mooi plekje krijgen in huis.

Dat waren onze koopjes van de afgelopen twee maanden. Mijn koffer (ook van de kringloop) is al helemaal vol met van alles en nog wat van de kringloop voor de caravan. Alleen de spiegels zijn nieuw gekocht. Ik kan eerlijk gezegd bijna niet wachten tot ik aan de slag kan in mei.

Ben je ook geïnspireerd door al deze leuke koopjes? Vergeet dan zeker niet de Nationale Kringloopdag, dit is altijd op de eerste zaterdag van oktober. Veel kringloopwinkels hebben speciale acties. Zo is er bijvoorbeeld op 1 oktober de Ronde van Rataplan: met een touringcar word je naar circa 4 vestigingen vervoerd, krijg je een lunch, een hapje en drankje tussendoor en na afloop een cadeaubon van €10,00 die je bij een volgend bezoek weer kunt besteden. Voorwaarde is wel dat je jezelf vooraf aanmeld bij de balie van je vestiging naar keuze en je €10,00 inschrijfgeld betaald. Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus vol=vol.

Bij Noppes hebben ze het een tweedaags-event gemaakt. Je kunt zelfstandig meerdere vestigingen bezoeken. Bij de eerste vestiging ontvang je 10% korting en een stempelkaart. Hoe meer vestigingen je bezoekt, hoe meer stempels je ontvangt. Hoe meer stempels, hoe meer korting je krijgt. De korting kan oplopen tot 30%.